loading...
ایـران نـیـوفان جـامـع تـریـن مـجـلـه تـفـریـحـی ایـنـتـرنـتـی
حاجــَے بازدید : 73 چهارشنبه 13 بهمن 1395 نظرات (0)

هرآنچه لازم است تا در مورد تکواندو بدانیم

میتوان گفت یکی از زیبا ترین و لطیف ترین هنرهای رزمی تکواندو است ، این رشته ی المپیکی و معتبر پرطرفدار ترین رشته ی رزمی تاکنون بوده که اقبال گسترده ای هم از آن شده است . تکواندو را اغلب به مبارزات المپیکی اش می شناسند اما اینطور نیست و از بخش هایی نظیر کیوروگی ، هانمادانگ و پومسه و در فاز دقیق تر در کنار این تقسیم بندی ها از هوشین سول و کیوک پا هم تشکیل شده است .

از نظر قدمت و تاریخچه

تکواندو هنر رزمی کشور کره و ورزش ملی کره ی جنوبی است . پس از جنگ جهانی دوم به همت اساتید این کشور با ایده گرفتن از دو هنر سنتی کره و تکنیک های کنترلی کاراته ی اصیل ژاپن و برخی از هنرهای رزمی چین ، به رشته ی مستقل و کاملی درآمد که در حال حاضر پرطرفدارترین است (البته فعلا رقیب سرسختی بنام میکس مارشال آرت بسرعت در حال بالارفتن درصد محبوبیت در مقابل این رشته است)

از نظر امنیت و درصد خطر

گرچه که تکواندو در زمره ی هنرهای رزمی کنترلی قرار ندارد اما با این حال در دسته ی هنرهای رزمی آزاد هم نمیتوان جایی برای آن درنظر گرفت و به همین سبب از یک حد نسبی امنیت در مبارزات برخوردار است و در بین هنرهای رزمی کمترین درصد آسیب دیدگی در مبارزات را دارد ،  به جهت داشتن تجهیزات زیاد و قوانین داوری کامل میتوان آنرا رشته ای بسیار کم خطر دانست که به ارتقا سطح سلامتی شما هم کمک میکند .

از نظر تجهیزات و البسه

پوشش رسمی تکواندو کاران موسوم به دوبوک است ، پیراهن و شلوار طراحی شده برای این رشته بصورت یقه بسته ی سیاه رنگ و رنگ کلی البسه که به سه رنگ سپید ، آبی و قرمز موجود است و کمربند ابریشمی روی آن به خوبی گره میخورد. اگر در شاخه ی کیوروگی یا مبارزه قرار داشته باشید ، بایستی از تجهیزات زیر به هنگام مبارزه استفاده کنید . استفاده از تمام تجهیزات اجباری است : هوگو ، کلاه ، لثه گیر ، ساقبند ، ساعدبند ، دستکش ، روپایی ، کاپ . در حال حاضر از سنسور حساس به ضربه با تعیین درصد در هوگو و روپایی و در آینده در کلاه و سایر تجهیزات استفاده خواهد شد تا کمترین درصد خطا در داوری مبارزه را شاهد باشیم.

شایع ترین آسیبها در تکواندو

تخریب کشکک ، پارگی رباط صلیبی ، دررفتگی و شکستگی مچ پا ، انواع آسیب های مفصل زانو ، شکستگی های بسیار جزئی روی پا ، از شایعترین آسیبهای تکواندو است .

بررسی کلی تکنیکی

نود و سه درصد تکواندو در شاخه ی کیوروگی متشکل از تکینک های پا است ، انواع تکنیک های پا پرشی ، کوبشی ، پرتابی ، پرتابی چرخشی ، پرشی چرخشی می باشد . هرچه پیچیدگی تکنیک بالاتر باشد احتمال برد در فایت بشتر است از جهت امتیاز گیری . ضربات مشت به ندرت استفاده شده در مقایسه با رشته های آزاد که مشت از فاکتورهای اصلی آنهاست ،قدرت چندانی ندارد و صرفا برای تحریک سنسور و گرفتن تک امتیاز کاربرد دارد . در تکواندو سرعت و شلاقی بودن ضربات اولویت بر قدرت دارد . عمده تمرینات این رشته از هوازی و چابکی و تمرینات پلایومتریک است به جهت بالا بردن توان هوازی ، قدرت انفجاری و سرعت در اجرای ضربات . تمرینات انعطاف برای افزایش کارایی مفصل لگن در اصابت دادن ضربات سر و صورت اهمیت بسزایی دارد . برعکس رشته های آزاد گلابی ، کیسه ، میت دستی و تجهیزات دیگر چندان کاربردی نداشته و میت های بالشتی و آدمک سیلیکونی پرکاربرد ترین تجهیزات در تکواندو است .

سیستم ارتقا و رده بندی آن برمبنای کمربند بوده و برای ارتقا کمربند یادگیری تکنیک ها و پومسه ها و گذشتن تایم خاصی از دوره ی تمرینی الزامی می باشد . و پس از اخذ کمربند با دریافت حق آزمون ، حکم و کارت به هنرجو اهدا می گردد .

آناتومی بدن تکواندوکاران

بدن های کشیده ، بسیار کم حجم ، با درصد چربی پایین ، معمولا قدبلند و پاهای کشیده از ویژگی های ورزشکاران این رشته است . این رشته از معدود رشته هایی است که داشتن قد بلند و پاهای کشیده در آن ویژگی بسیار مثبتی تلقی میشود .

تغذیه مناسب تکواندو کاران

به جهت آنکه سیستم هوازی در آن اصل است ، حجم بدن بایستی کم باشد و به جهت آنکه تمرینات تکواندو اغلب مفاصل پا را تهدید میکند در تغذیه ی تکواندو کاران ، اسید چرب امگاسه ، کلسیم و ویتامین دی و کربوهیدرات پیچیده باید در سطح عالی قرار داشته باشد .

چگونه در تکواندو موفق تر ظاهر شویم ؟

بدیهی است در رشته ای که سن قهرمانی در آن تا پایان سال 2016 به کمتر از هشت سال رسیده است ، پیشرفت و مدال آوری بسیار سخت است . اگر هنرجوی این رشته هستید و مایلید در تکواندو به درجه ی خوبی از قهرمانی برسید بخاطر داشته باشید که تمرینات هوازی برنامه ریزی شده ، تمرینات پلایومتریک سه روز در هفته ، کار برروی فاکتور توان انفجاری با تمریناتی نظیر جامپ باکس و تمرینات چابکی بر مبنای چیدمان طراحی شده ی اسپید لدر ، میت زنی مرتب به شما کمک میکند تا سرعت خیلی بالایی داشته باشید . بر روی ضربات سر و صورت به طور ویژه ای کار کنید چرا که بسیار امتیاز آور تر هستند . طناب زنی با وزنه های میلگردی سبکی که به مچ پا بسته میشوند باعث بالاتر رفتن سرعت ضربات میشوند . داشتن یک گارد بسته ، چشم و ذهن هشیار ، عکس العملهای سریع ، عقب نگهداشتن سر و صورت و فعال بودن گارد برای رد کردن پای حریف ، داشتن ضد حمله های موثر و بجا ، آنالیز اولیه ی حریف در راند اول ، امتیاز گیری و حمله های پی در پی اما بجا در راند دوم و در صورت جلو بودن از نظر امتیاز ، حفظ امتیاز و دفاع در راند آخر ، از عوامل موفقیت در یک مبارزه ی تکواندو است . سعی کنید فیلم مسابقات المپیک و مسابقات کسب سهمیه را تهیه کرده و با دقت نگاه کنید ، به عکس العمل حریف ها ، زمان حمله ، نوع دفاع و تکنیک های پرکاربرد و شکل استفاده از برخی تکنیک ها ، دقت فراوان داشته باشید . سعی کنید آنالیز کردن حریف را یادبگیرید ، تا در راند اول متوجه شوید حریف چه نوع برخوردی خواهد داشت ، این همان راز مهمی است که ورزشکاران المپیکی از آن برای مدال آوری بهره میبرند و در نهایت با تمرین درست و منظم و کافی به هرآنچه که می خواهید دست می یابید

 

موفق باشید

تهیه و تنظیم مبارزویژه

منبع:www.specialfighter.com_بازنشر ایران نیوفان 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 383
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 16
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 69
  • آی پی دیروز : 43
  • بازدید امروز : 159
  • باردید دیروز : 179
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 868
  • بازدید ماه : 4,343
  • بازدید سال : 29,428
  • بازدید کلی : 143,218
  • #مـن_حـمایـت_میکنم(:

    کمک به موسسه محک